Onkolojik TedavilerTedaviler

Radyoterapi

Radyoterapi özellikle kanser tedavilerinde etkili bir kullanım alanına sahiptir. Radyoterapide radyasyon dalgaları yayan bir takım cihazlar kullanılır. Bu cihazların yaymış olduğu radyasyon, aslına bakacak olursak bir enerjidir. Gözle görülebilen bir şey değildir fakat bu yayılan dalgaların pek çok özelliği vardır.

Radyasyonun neyden üretilen bir enerji olduğu da bu konuda oldukça büyük bir merak konusu olmuştur. Radyasyonu bazı maddeler doğal olarak kendi kendine yayar ancak radyasyonu yaymak için özel olarak üretilen bir takım cihazlar vardır. O cihazlar ise hastanelerde ya da özel klinik ve görüntüleme merkezlerinde bir takım hastalıkların teşhis ve tedavisinin yapılması amacı ile kullanılır.

Radyoterapi Nedir?

Radyoterapi kelimesi dilimize yerleşmiş bir kelime olarak çok fazla kişi tarafından sık sık kullanılır. Ancak çok fazla kullanılan bir sözcük olduğu halde yine de pek çok kişi radyoterapi nedir ya da radyoterapi tam olarak ne manaya gelir gibi şeyleri tam anlamıyla bilemeyebilir. Çevremizde radyoterapi yöntemi ile tedavi olduğunu söyleyen ya da radyoterapi yöntemi ile bir hastalığının ortaya çıkmış olduğunu anlatan pek çok insanla karşılaşabiliriz. Bu tip yöntemlerin çok uzun zamandır kullanılan ve çok fazla kişi tarafından bilinen bir tedavi ve teşhis yöntemi olduğu aşikârdır. Peki radyoterapi ne anlama gelir?

Radyoterapi kelimesini Türkçeye çevirecek olursak radyoterapi ışın tedavisi anlamına gelir. Radyoaktif dalgaların insan vücuduna ettiği etki çok uzun yıllar boyunca süregelen bir teknolojik gelişmenin günümüze daha da gelişmiş olarak gelmiş olmasından kaynaklanır. Bir takım görünmez enerji olarak nitelendirebileceğimiz parçacıklar ve dalgacıkların sunmuş olduğu enerji türüne radyo aktif dalgalar ya da kısaca radyasyon adını veriyoruz.

Bu radyasyonun bir takım hastalıkları iyileştirmesini sağlamak için ise hastalığın hâkim olduğu bölgenin ya da o söz konusu olan hastalığın sirayet etmiş olduğu her bölgenin bu radyo aktif dalgalardan yani radyasyondan yararlanmasını sağlamak için de bir cihaza ihtiyaç duyulur. Bu cihazın da yardımı ile radyasyon insan vücudunda gideceği adresi bulur ve o hastalığın olduğu bölgeye etki etmesi sağlanır. Bu sebepten dolayı da bu uygulamaya radyoterapi adı verilir.

Radyo Terapinin Uygulandığı Hastalıklar Nelerdir?

Radyo aktif dalgalar ya da ışınlar, aslına bakacak olursak insan vücudunda aklımıza gelebilecek kadarından çok daha fazla olumlu ya da olumsuz pek çok etkiye sahiptir. Bu etkiler, pek çok hastalık için teşhis ve tedavi olarak kullanılırken bazı hastalık ya da istenmeyen durumların yaşanmasına neden olur. biz bu konunun olumlu yönünü ele alacak olur isek; radyoterapi hangi hastalıklarda uygulanır diye bir başlık altında inceleme yapabiliriz.

Genel olarak en çok kanser tedavisi için kullanılan radyoterapi yöntemi, vücudun hemen hemen her bölgesine uygulanabilir. Kanser hastaları için konuşacak olursak radyoterapi yöntemi kanser hastalarının yüzde yetmiş kadarında etkin bir biçimde uygulanabilmektedir diyebiliriz. Diğer bazı hastalıkların tedavisi için de radyoterapi yöntemi çok sık bir şekilde uygulanmaya devam etmektedir.

Radyoterapi, bir takım kanser türleri için tek bir tedavi yöntemi olarak oldukça önemli bir çözüm yoludur. Radyoterapi ve kemoterapi gibi çeşitli yöntemler uygulandığı zaman çok fazla hastalıkta tam olarak bir iyileşmenin meydana geldiği tespit edilmiştir. Özellikle de kanser gibi son derece tehlikeli ve korkulan bir hastalık üzerinde olumlu yönde etki göstermiş olması kemoterapi ve radyoterapi yöntemlerinin pek çok kişi tarafından hayat kurtarıcı bir tedavi yöntemi olarak görülmesini sağlamıştır.

Radyoterapi Uygulanan Durumlar Nelerdir?

Radyoterapi ya da kemoterapi gibi yöntemlerin uygulanması bazı durumlarda son derece büyük bir gereklilik arz eder. Bu sebepten dolayı da radyoterapi uygulanan durumlar nelerdir diye sorduğumuz bir soruyu şu şekilde yanıtlamak mümkün olacaktır.

Kanser hastalıklarında;

Bazen tek başına bir tedavi yöntemi olarak,

Bazı hastalıklarda cerrahi müdahalelere alternatif olarak,

Ameliyattan önce tümörün küçültülmesi veya ameliyat sonrası kalan mikroskopik hücreleri temizlemek,

Ağrı, kanama gibi şikayetleri veya tümöre bağlı bası semptomlarını gidermek amacıyla kullanılabilir.

Kanser hastaları dışında ilaçlara cevap vermeyen iltihabi durumlarda, keloid gibi hücrelerin aşırı üremesine bağlı hastalıklarda radyoterapi kullanılabilir.

Radyoterapi Nasıl Uygulanır?

Radyoterapi konusu ile ilgili olarak, özellikle de ilk defa radyoterapi alacak olan kişiler radyoterapi nasıl uygulanır diye merak etmektedir. Radyoterapi iki türlü uygulanabilir. Dıştan ve içten yani internal (içten), bir de eksternal (dıştan) biçiminde radyoterapi uygulaması yapılmaktadır.

Dıştan (Eksrenal) Radyoterapi Nedir, Nasıl Uygulanır?

Radyoterapi uygulama yöntemlerinden biri olan dıştan radyoterapi nedir ve nasıl uygulanır diye soracak olursanız en yaygın şekilde yapılan radyoterapi uygulamasıdır diyebiliriz. Radyoterapi merkezlerinde ya da polikliniklerde uygulanan ve hastanın vücudunun belirli bölgelerine bir cihaz aracılığıyla radyoaktif ışınlar göndererek yapılan tedavi yöntemleri arasında yer alır.

Radyoterapi gören pek çok hasta aslından dıştan kemoterapi almaktadır. Pek çok kişinin tercih ettiği bu tedavi yöntemi radyoterapiyi dıştan alarak iyileşmenin sağlanması açısından son derece büyük bir önem taşır.

İçten (Internal) Radyoterapi nedir, Nasıl Uygulanır?

İçetn (internal) radyoterapi nedir, nasıl uygulanır konusuna da bir açıklık getirecek olursak adı üstünde, hastalıklı olan hücrelere tüp ya da bir ince tel gibi bir madde takılarak tedavi edilmeye çalışılır. Yani içten radyoterapi yönteminde direkt olarak tümör bölgesine yerleştirilen araçlarla uygulama yapılmaktadır.

Radyoterapi Alan Kişi Nelere Dikkat Etmelidir?

Özellikle kanser hastaları için radyoterapi son derece önemli bir tedavi yöntemi olacaktır. Bu durumda radyoterapiyle birlikte gelen bir takım hassasiyetler de söz konusudur. Durum bu şekilde olunca da radyoterapi alan kişi nelere dikkat etmeli gibi bir sorunun sorulması da son derece normal olacaktır. radyoterapi alan kişi, normalde hastalıklardan korunma konusunda nelere dikkat edilmesi gerekiyorsa bütün bunların iki katı kadar daha çok dikkat etmesi gerekli olacaktır. Çünkü bağışıklık sisteminde bir düşüş yaşanır ve kişi hastalıklara daha açık bir hale gelir.

Radyoterapi Yan Etkileri

Radyoterapi yan etkileri uygulandığı yere bağlı olmakla birlikte, en sık gözlenilen yan etkileri şu şekilde sıralayabiliriz;

• Saç dökülmesi
  • Ağız içerisinde mukozit denilen iltihaplanma
  • Halsizlik
  • Mide bulantısı
  • İştah kaybı
  • Çabuk hasta olma
  • Bağırsak sorunları
  • İdrar ile ilgili sorunlar

Radyoterapi bittikten sonra kişide görülen bu yan etkiler büyük ölçüde geçecektir. Detaylı bilgi için berrinpehlivan.com adresini ziyaret edebilirsiniz.