Aspirin Kullanımı ve Kanser ilişkisi

Aspirin dünya üzerinde sıkça kullanılan ve adını duyduğunuz ilaçlardan bir tanesidir. Ağrı kesici niteliğinde olan bu ilaç ateş düşürücü ve kan sulandırıcı özellikte de kullanılıyor. Bunun dışında romatoid artrit gibi iltihabi hastalıklarda da verilmektedir. Dikkatli kullanılması gereken bu ilacın minimal dozda kullanılması sonucu kan pıhtılaşması önlenir ve bu sayede kalp krizi ya da felç tekrarı engellenebilir.

Aspirinin içeriğinde asetilsalisilik asit isimli bir etken madde bulunur. Antiinflamatuar olan bu ilaç mutlaka bir hekim kontrolünde alınmalıdır.

Aspirin ve Kanser İlişkisi

Aspirin ilacının kanser hastalığı üzerindeki ilişkisine dair birçok çalışma yürütülmüştür ve halen de bu ilişki incelenmeye devam etmektedir.

İngiltere’de bulunan ve bilimsel çalışmaların öncülerinden birisi olan Cardiff Üniversitesi’nin yapmış olduğu bir çalışmada, kanserli hastalarda aspirin kullanımının tedavide önemli sonuçlar ortaya çıkarabileceği öne sürüldü. Araştırmaların başında yer alan Peter Elwood bu konuda şu şekilde bir yorumda bulundu. Profesöre göre kanserli hastalarda aspirin kullanımı kullanmayan hastalara göre tedavide yüzde 20 oranda daha fazla sağkalım gösterdiğini bildirdi. Beş yılı geçkin sürede düşük dozlarla aspirin alımının rahim kanseri, kolon kanseri, sarkom ve lenfoma oluşumunun azalabileceği iddia edilmiştir. Fakat bununla alakalı tavsiyeler net değildir.

Yine yapılan farklı bir çalışmada düzenli olarak alınan aspirinin karaciğer ve pankreas kanserleri de dahil gastrointestinal alandaki kanser oluşumunu azaltmakta olduğu sonucuna varıldı. Annals of Oncology dergisinde yayınlanan sonuçlara göre aspirinin olumlu etkisi mevcuttur. Uzun süreli kullanımda ise kolorektal kanseri riskini daha da minimize ettiği görülmüştür. Bu noktada aspirinin düzenli kullanımı sonucu sindirim sisteminde ortaya çıkabilecek kanserler, aspirini kullanmayan bireylere göre yüzde 22-38 oranında daha az riskli olarak ortaya çıkmıştır. Bunun dışında ise baş ve boyun kanseri üzerinde herhangi bir  etkisinin bulunmadığı düşünülmekte ancak mevcut çalışmalar devam etmektedir. Kanser önlemenin stratejik bir hamlesi olarak kullanılabilecek olan aspirinle alakalı çalışmalar halen devam etmekle beraber kesin sonuçlar konusunda netlik bulunmamaktadır.