Dudak Kanseri

Dudak kanseri, dudak derisinde meydana gelen bir kanser türüdür. Üst ya da alt dudağın herhangi bir yerinde meydana gelebilmektedir. Fakat en yaygın şekilde alt dudakta gözlemlenmektedir.

Dudak kanseri, aynı zamanda da bir tür ağız kanseri olarak gözlemlenebilmektedir. Dudak kanserleri, bir tür skuamöz hücreleri ile gelişen bir karsinomlardır. Kısacası cildin üst ve bir diğer yandan cildin dış katmanlarındaki skuamöz hücreler olarak isimlendirilen, düz hücrelerden başlamaktadır.

Dudak kanseri risk faktörleri içerisinde aşırı derecede güneşe maruz kalma ve tütün kullanımı yer almaktadır. Kişi yüzünü şapka ya da güneş koruyucu gibi kremler kullanarak güneşten koruyabilir. Ek olarak da sigara kullanan kişilerin sigarayı bırakması, riski azaltabilmektedir.

Dudak kanseri tedavisi genelde kanseri çıkartabilmek için dudak kanseri ameliyatı içermektedir. Küçük dudak kanserleri için ameliyat işlemleri, günümüzde minimum etkiye sahip olan küçük bir prosedür olarak hastaya uygulanmaktadır.

Dudak Kanserinde Risk Faktörüne Neden Olan Etmenler

Dudak kanserine neden olabilecek pek çok etmen bulunmaktadır. Ayrıca kişiler de dudak kanseri neden olur gibi sorular yöneltmektedir. Kişinin davranış ve aynı zamanda da yaşam tarzı dudak kanseri riskini büyük bir ölçüde etkilemektedir. Yaklaşık 40.000 bin insana her yıl ağız kanseri adı altında teşhis konulmaktadır.

Dudak kanseri riskini arttırabilecek faktörler ise şu şekildedir:

• Sigara kullanımı. Sigara içmek ya da tütün ürünlerinin kullanımı.
  • Ağır bir şekilde alkol tüketimi.
  • Doğrudan güneş ışığına maruz kalınması.
  • Açık renk tonunda bir cilde sahip olmak.
  • Cinsel yolla bulaşan hastalıklar içerisinde her alan HPV.
  • Erkek olmak.
  • 40 yaşın üzerinde bulunmak.

Yukarıda madde halinde belirtilen tüm bu durumlar dudak kanserine neden olabilecek faktörler içerisinde yer alır. Ancak ağız kanserlerinin pek çok nedeni tamamen kişinin tütün kullanımına bağlı olarak gelişmektedir. Hem tütün hem de yüksek düzeyde alkol alımı yapan kişilerde risk, ikisinden sadece birini kullananlara göre çok daha yüksektir. Yapılan bir araştırma sonucunda elde edilen bilgilere göre sigara içen kişilerin, sigara içmeyen kişilere göre ağız kanserine yakalanma olasılıkları daha fazladır.

Bunun yanı sıra, her gün düzenli bir şekilde alkol tüketen kişiler, alkol tüketimi yapmayan kişilere göre 2 kat daha fazla ağız kanseri riski ile karşı karşıya kalmaktadır. Bu bilgilendirmelere ek olarak hem tütün hem de alkolü tüketen kişilerde ağız kanserine yakalanma oranları minimum 3-4 kat artış göstermektedir. Bu nedenle sürekli alkol ve tütün kullanımı olan kişilerin bu tür olumsuz alışkanlıkları acilen bırakmaları tavsiye edilmektedir. Bu sayede de ağız kanseri/dudak kanserine yakalanma oranları oldukça düşüş gösterebilir.

Dudak Kanseri Belirtileri Nedir?

Dudak kanseri belirtileri genelde gözle görülebilecek bir düzeyde olan olumsuz durumlardır. Örneğin dudaklarda oluşabilecek kabuklanma, kaşıntı, dudak derisi soyulmasında kan tarzındaki kırmızı lekelerin gözlemlenmesi gibi durumlar dudak kanserinin belirtileri içerisinde yer alabilmektedir. Dudak ve dudak çevresinde meydana gelen siğil, küçük kitleler ve aynı zamanda da göz ile görülebilir durumlarda bu hastalığın belirtileri arasındadır. Ek olarak dudakta oluşabilecek açık yaralar, uçuk benzeri durumlar ya da tüm bunların dışında daha farklı halde oluşan rahatsızlar da dudak kanseri belirtileri içerisinde yer almaktadır.

Tüm bunların yanı sıra, dudak kanserinin belirtileri diğer ağız ve diş hastalıkları ile aynı belirtileri gösterebilmektedir. Bu yüzden de bahsedilen rahatsızlıklar sonucunda kişinin psikolojik olarak etkilenmesine gerek yoktur. Kesin bir şekilde teşhis konulabilmesi için uzman hekimlere başvurulması gerekir. Bu sayede kişi, bu durumların neden kaynaklandığını net bir şekilde öğrenerek ona göre bir tedaviye başlamalıdır. Tüm tanı ve tedavi süreçleri hakkında uzman hekim kişiyi bilgilendirmektedir.

Dudak Kanserinde Erken Teşhis

Dudak kanserinde erken teşhis oldukça önemlidir. Dudak kanserinde şüphelenen pek çok kişi dudak kanseri ölümcül müdür gibi sorular sorarak psikolojik olarak olumsuz etkilenmektedir. Fakat dudak kanseri erken bir dönemde teşhis edildiği takdirde tedavi seçeneği oldukça yüksektir. Bu nedenle erken teşhisin de önemi bir hayli fazladır. Ancak yazı içerisindeki belirtilen dudak kanseri belirtileri bir ya da daha fazla ise ve bu durum kişiyi 2 hafta gibi bir sürede rahatsız ediyorsa uzman bir hekime başvurması gerekebilir. Bu sayede kişi, bu rahatsızlıkların neden kaynaklandığını net bir şekilde öğrenebilmektedir.

Pek çok durumda dudak kanseri ilk olarak diş hekimleri tarafından yapılan rutin muayeneler ve de temizlikler sırasında fark edilmektedir. Doktor ya da diş hekimi dudak kanserinden şüpheleniyor ise kişinin mutlaka tanı için birtakım testlere tabi tutulması gerekmektedir. Bu birtakım testler içerisinde ise:

• Fiziksel muayene
  • Yumuşak doku biyopsisi
  • Görüntüleme testleri
  • Tam kan sayımı (CBC)

Yukarıdaki 3 farklı yöntemle tanı ve teşhis konulmaktadır. Fiziksel muayenede ise uzman hekim kişinin dudağını muayene etmektedir. Daha sonrasında da kişiye belirtileri sormaktadır. Ek olarak kanser belirtilerini kontrol etmek için ağıza, yüze ve aynı zamanda da boyuna bakmaktadır. Bir diğeri ise CBC olarak adlandırılan tam kan sayımıdır. Bu test, sağlık uzmanına kan hücre sayısında artışlar ya da azalmalar olup olmadığı konusunda bilgi sağlamaktadır. CBC yöntemi, kanser hastalığı da dahil olmak üzere pek çok hastalığın teşhisinde kullanılmaktadır.

Bir diğer teşhis yöntemi ise yumuşak doku biyopsisidir. Etkilenmiş olan dokudan küçük bir örnek alınmaktadır. Daha fazla analiz yapabilmek için hastanenin patoloji laboratuvarına doku gönderilmektedir. Görüntüleme testleri sayesinde de teşhis konulabilmektedir. Sağlık uzmanı, kanserin dudağın ötesine yayılıp yayılmadığı konusu hakkında birtakım tarama testleri uygulamaktadır. Uzman, kanser hücrelerinin dudağın ötesine yayıldığından herhangi bir şüphe duyarsa, kişiye endoskopi de yapabilmektedir. Bu prosedür sırasında, kanser belirtileri aramak için boğazdan küçük ve esnek olan bir kamera geçirilmektedir.

Dudak Kanserinin Potansiyel Komplikasyonları Hakkında

Dudak kanserinden şüphe duyan kişiler internet içerisinde dudak kanseri olanların yorumları hakkında bilgi sahibi edinebilmektedir. Bunun yanı sıra yazı içerisinde de pek çok konu, dudak kanserinden şüphelenen kişiler için aydınlatıcıdır. Dudak kanserinden şüphelenen bir kişinin anında uzman bir hekim tarafından teşhis edilmesi gerekmektedir. Tedavi edilmediği takdirde, alt dudak tümörü ya da dilin diğer bölgelerinde ve vücudun uzak bölgelerine yayılma riski oldukça fazladır. Mevcut kanser vücut içerisinde bir yayılma potansiyeli gösterir ise tedavisi çok daha zor bir hal almaktadır.

Bu bilgilere ek olarak, dudak kanseri tedavisinin pek çok fonksiyonel ve aynı zamanda da kozmetik bir sonucu olabilmektedir. Dudaklardaki büyük tümörleri çıkartabilmek için ameliyat olan kişiler ameliyattan sonra konuşma, yutkunma ve öte yandan çiğneme sorunları yaşayabilmektedir. Ayrıca ameliyat dudak görünümünde ya da yüzde herhangi bir şekil bozukluğuna sebebiyet verebilmektedir. Bununla beraber, bir konuşma terapisti ile de çalışmak bu durumu iyileştirebilmek adına adım olabilir.

Kemoterapi ve radyasyonun birtakım yan etkileri gözlemlenebilmektedir:

• Zayıflık ve yorgunluk
  • İştah kaybı
  • Saç kaybı
  • Kusma
  • Mide bulantısı
  • El ve ayaklarda hissizlik/uyuşma
  • Şiddetli anemi
  • Kilo kaybı
  • Kuru cilt
  • Tat değişikliği
  • Enfeksiyon

Yukarıda bahsedilen kemoterapi ya da radyasyon sonucunda bu tür durumlar ile karşılaşılabilmektedir.