Rahim Kanseri

Rahim kanseri, rahimde başlayan bir kanser türüdür. Rahim ise, fetal gelişimin gerçekleşmiş olduğu içi boş ve aynı zamanda da armut şeklinde pelvik bir organdır. Rahim kanseri, rahmin astarını oluşturan hücre tabakasının içerisinde başlamaktadır. Rahim kanseri aynı zamanda da Endometriyal kanser olarak adlandırılmaktadır. Rahim sarkomu da dahil olmak üzere rahim içerisinde kanser türlerini oluşturabilmektedir. Fakat bunlar Endometriyal kanser türünden daha az yaygın görülmektedir. Endometriyal, yani rahim kanseri, sıklıkla anormal bir şekilde gelişen vajinal kanamaya sebebiyet verdiği için genelde erken bir aşamada tespit edilebilmektedir.

Endometriyal kanser (Rahim Kanseri) erken bir zaman içerisinde tespit edilir ise, rahmin cerrahi bir şekilde çıkarılması sıklıkla Endometriyal kanseri tedavi etmektedir. Rahim kanserleri iki tip olabilir. Endometriyal kanser ve aynı zamanda da rahim sarkonu olarak bilinmektedir. Rahim kanseri sıklıkla tedavi edilebilmektedir. Ancak rahim sarkonu daha çok agresiftir. Bu nedenle de tedavisi bir hayli zordur. Rahim kanseri önleme, tarama, istatistik, tedavi, araştırma ve aynı zamanda da bilgi edinmek için uzman bir doktor ile iletişime geçilmesi tavsiye edilmektedir.

Rahim Kanseri Belirtileri Nedir?

Rahim kanseri belirtileri normal olmayan, yani anormal vajinal akıntılar ya da kanamaya neden olabilecek faktörler ile gün yüzüne çıkmaktadır. Özellikle menopoz sonrasında gün yüzüne çıkabilecek vajinal kanama ve lekelenmeler de mutlaka dikkate alınması gereken hususlardır. Ancak bu durumda kanamanın ne zaman olduğu ya da miktarı önemli değildir. Bunun nedeni ise vajinal kanamalar her zaman için kan şeklinde olmamaktadır. Anormal vajinal akıntılar koyu ve aynı zamanda da kötü kokulu olabilmektedir. Bu nedenle akıntı içerisinde kan olmaması rahim kanseri olmadığı anlamını taşımamaktadır. Rahim kanseri belirtileri ise şu şekildedir:

• Anormal derecede vajinal kanama ya da vajinal akıntı
  • İdrara çıkma sorunu
  • Pelvik ağrısı
  • İlişki sırasında ağrı

Ancak rahim kanseri genelde menopozdan sonra ortaya çıkabilen bir kanser türüdür. Obezite olan kadınlarda ise rahim kanseri çok daha fazla gözlemlenebilmektedir. Bunun yanı sıra uzun yıllar sadece östrojen içeren menopozal hormon tedavisi alınmış ise rahim kanseri riski daha fazladır. Rahim kanseri bulgusunu aramak için yapılan testler içerisinde pelvik muayene, görüntüleme testleri ve aynı zamanda da biyopsi bulunmaktadır.

En yaygın tedavi ise uterusu çıkartmak için yapılan ameliyat histerektomidir. Bazen de ameliyat yumurtalıkları ve fallop tüplerini de çıkartmaktadır. Bir diğer tedaviler içerisinde de hormon tedavisi, radyasyon tedavisi ve aynı zamanda da kemoterapi tedavileri yer almaktadır. Ancak bazı kadınlar da birden fazla tedavi türü almaktadır. Ek olarak, genç yaşta rahim kanseri belirtileri ortaya çıkmayabilmektedir.

Rahim Kanseri Nasıl Tedavi Edilir?

Rahim kanseri tedavisi için erken tanı oldukça önemlidir. Doktor, kişiye bir rahim kanseri olduğunu söyler ise jinekolojik onkoloğa yönelmek gerekir. Bu sayede doktor ve aynı zamanda da ekibi bir tedavi planı oluşturmak için kişi ile birlikte bir çalışma içerisine girmektedir. Rahim kanseri ise birkaç şekilde tedavi edilebilmektedir. Bu durum mevcut rahim kanserinin türüne ve de ne kadar yayıldığına bağlı olarak değişkenlikler gösterebilmektedir. Tedaviler sırasında ise cerrahi, radyasyon ya da kemoterapi yer almaktadır.

Rahim kanseri tedavileri ise şu şekildedir.

Rahim Kanserinde Cerrahi Tedavi

Doktorlar bir operasyon sayesinde kanser dokusunu bulunduğu bölge içerisinden çıkartmaktadır.

Rahim Kanserinde Radyasyon Tedavisi

Aktif olan kanseri öldürmek adına yüksek enerjiye sahip enerjili ışınlar kullanılmaktadır. Bu ışınlar ise X- ışınlarına benzer ışın modelleridir.

Rahim Kanserinde Kemoterapi Tedavisi

Rahim kanseri tedavilerinden biri de kemoterapi yani Sitotoksik tedavidir. Kanseri küçültmek ya da bunun yanında kanseri direkt öldürmek için özel ilaçlar kullanılmaktadır. Kişinin aldığı haplar ya da damarlarından verilen ilaçlar gibi bazen her ikisi de olabilmektedir.

Tamamlayıcı ve de alternatif tıp, standart kanser tedavileri olmayan ilaçlar ve sağlık uygulamaları olarak bilinmektedir. Kanser türündeki hastalıkların standart tedavilerine ek olarak tamamlayıcı tıp, standart olarak geliştirilen tedavilerin yanına alternatif tıpta kullanılabilmektedir. Bunlar ise meditasyon, yoga ve aynı zamanda da vitamin gibi takviyeler örneklendirilebilmektedir.

Pek çok tamamlayıcı ve de alternatif tıp bilimsel olarak test edilmemektedir. Bu kişi için güvenli de olmayabilir. Herhangi bir şekilde tamamlayıcı ya da alternatif ilaçlara başlamadan önce kişinin bu konu hakkında mutlaka uzman bir doktora ya da kendi doktoruna danışması tavsiye edilmektedir. Bu sayede riskler ve faydalar konusunda kişi daha net bir bilgiye sahip olmaktadır.

Rahim Kanseri Nedenleri Hakkında

Rahim kanseri nedenleri pek çok etmenden kaynaklanabilmektedir. Eğer kişi bu durumdan şüpheleniyor ise rahim kanseri belirtileri resimli şekilde araştırma yapabilir. Ancak en uygunu, bu alandaki uzman bir doktordan randevu alınarak teşhis konulmasıdır. Ancak rahim kanserinin riskini arttırabilecek bazı etmenler ise şu şekildedir:

• Menopoz sonrası ya da menopoza girmek.
  • Kalınlaşan bir duvar astarının oluşması.
  • Çocuk sahibi olamamak.
  • Yüksek tansiyon hastası olmak.
  • Şeker hastası olmak.
  • Aşırı kilolu ya da obez olmak.
  • Ailede rahim kanseri öyküsünün olması.
  • Pelvise daha öncesinde yapılmış bir radyasyon tedavisi.
  • Yumurtalık tümörleri.
  • 12 yaşından önce başlayan regl dönemleri.

Rahim Kanseri Teşhisi ve Ölüm Oranları

Rahim kanseri teşhisi için kişinin uzman bir doktor tarafından gerekli birtakım testlerden geçmesi gerekmektedir. Rahim kanseri ölüm oranı ise Türkiye’de 1 yılda 1464 kişiye rahim ağzı kanseri tanısı konmuştur. Ölüm oranı 1464 kişi arasından 720’sinde görülmüştür. Rahim kanseri teşhisi için birtakım prosedürler ya da testler uygulanmaktadır. Bunlar da pelvik muayene, Endometriyal biyopsi, CT taraması ve MRI dahil olmak üzere görüntüleme testleridir.

Rahim kanserlerinde kesin bir tanı konabilmesi için rahim içerisinden kürtaj yolu ile doku parçasının alınması ve aynı zamanda da bu alınan parçanın bir patoloji uzmanı tarafınca klinik içerisinde değerlendirmeye alınması gerekmektedir. Kesin bir şekilde kanser tanısı konulduktan sonra bu dokudaki kanser hücrelerinin davranış biçimleri incelenerek rahim kanseri evrelendirilmektedir. Tamamlanan evreleme aşamasından sonra da kanserin yayılma potansiyeli, davranışları ve ek olarak risk altında olan diğer dokuları bulabilmek için ek tetkikler yapılmaktadır.

Cerrahi tedavi ise en sık tercih edilen yöntemler içerisinde yer almaktadır. Bu da rahmin alınma operasyonudur. Bu operasyon ile kişiden rahmin tamamı ya da belirli bir kısmı çıkartılmaktadır. Rahmin çıkartılan operasyonu sonrasında tüm doku ve parçalar bir patoloji uzmanları tarafından inceleme/değerlendirme altına alınmaktadır. Yapılan bu patolojik değerlendirme sonucunda ise hastalığın yayılma derecesi net bir şekilde belirlenmektedir. Kanser hücrelerinin rahim dışına yayılımı bulunmuyor ise histerektomi işlemi kesin bir şekilde çözüm sağlamaktadır.

Rahim Kanseri Risk Faktörleri

Rahim kanseri risk faktörleri kanser olma riskinin düzeyini arttırmaktadır. Pek çok kanser de yine bu risk faktörlerinin var olması sonucunda gün yüzüne çıkmaktadır. Fakat rahim kanseri tanısı alan pek çok kadında risk faktörlerine ne yazık ki rastlanmamaktadır. Bu nedenle risk etmenlerine sahip olmak rahim kanserine yakalanmak anlamını taşımamaktadır. Fakat 40 ila 75 yaş arasındaki kadınlarda rahim kanserine yakalanma riski diğer kadınlara göre çok daha fazladır. Kişi kendisinden bir belirtili gördüğünde, zaman kaybetmeden sağlık kurumlarından ilgili alan için randevu alması gerekmektedir.