Mide Kanseri

Mide kanseri, tuzlu ve tütsülenemiş ürünlerin fazla tüketildiği Japonya, Malezya, İzlanda gibi ülkelerde daha sık görülür. Ülkemizde görülme sıklığı açısından erkeklerde 5, kadınlarda 6. sıradadır, ancak daha sık görülen bir çok kansere göre daha ölümcül seyredebilir. Bulguları, ülser, gastrit gibi midenin diğer hastalıkları ile karışabildiği için genellikle geç farkedilir. Mide kanseri için ileri yaş hastalığı demek çok yanlış olmaz; genellikle 30 yaşından sonra görülmeye başlar ve 70 yaşlarında tepe noktasıa ulaşır.

Mide kanseri;

• Cinsiyet,
  • Sosyo-ekonomik durum,
  • Genetik faktörler,
  • Beslenme alışkanlıkları,
  • Helicobacter pylori yani gastrit,
  • Çevresel faktörlerle bağlantılı olarak ortaya çıkmaktadır.

Mide Kanseri Belirtileri Nelerdir?

Mide kanseri belirtileri; kanser hücrelerinin yerleştiği yere göre ortaya çıkıyor. Aynı zamanda kanserin evresi de belirtileri etkileyen en önemli unsur olduğunu söyleyebiliriz. Mide kanserinden şüphelenip araştırılmaya başlaması genelde hastalığın ileri dönemlerinde olduğu için çok geç farkediliyor. Bu durumda hastanın yaşamını tehlikeye sokuyor. Mide kanserinde erken teşhis çok önemlidir. Onun için en ufak bir rahatsızlıkta dahi hastanın doktora gitmesi gerekiyor.

Mide kanseri belirtileri nelerdir” kapsamında şu noktaların çok iyi gözlemlenmesi gerekiyor;

• Dışkıda kan görülmesi,
  • Kanlı şekilde kusma,
  • Beslenme düzeninde bozukluk,
  • Kişinin devamlı kilo kaybı yaşaması,
  • Kanser dokularının yerleştiği midenin olduğu alanda devamlı hem kusma hem de bulantı gibi durumların olması,
  • Hastada aniden ortaya çıkan iştahsızlık,
  • Yemek borusunda yanma hissi,
  • Yemek borusunda dolgunluk hissi,
  • Devamlı geğirme durumları,
  • Şişkinlik,
  • Yutma güçlüğü,

Bu belirtiler mide kanserinden şüphelenmemizi sağlayabilir. Fakat kesin tanı için yeterli değildir. Mide kanseri olup olmadığınıza dair kesin tanı için doktora başvurmak ve Mide kanseri belirtilerinin fizik muayene ve hastanın öyküsünün dinlenerek Doktor tarafından değerlendirilmesi gerekiyor. Mide kanseri teşhisi için birçok tetkiklerde hastaya uygulanmaktadır. Hem fiziki muayene hem de tetkiklerin sonucunda hastanın mide kanseri olup olmadığı kesin ortaya çıkar.

Mide Kanseri Neden Olur?

Mide kanseri neden olur” sorusuna çok çeşitli cevaplar verebiliriz. Çünkü mide kanseri sadece bir nedenden ortaya çıkan hastalık değildir. Mide kanseri teşhisinde rol oynayan sebeplerin en önemlilerinden biri sigara kullanımıdır. Ayrıca kişinin stresli yaşamı varsa bu durumda mide kanserine yol açabilir. Devamlı ve küçük yaşlarda kişinin yüksek karbonhidrattan oluşan besinlerle beslenmesi de mide kanserine davetiye çıkarmaktadır.

Mide kanseri neden olur ?” kapsamında genetik faktörlerde önemli rol oynuyor. Birinci dereceden yakınlarda mide kanseri öyküsü varsa o kişilerde de bu hastalık görülme olasılığı artar. Aynı zamanda helicobacter pylori enfeksiyonu da mide kanserine sebep olmaktadır. Kişide beta-karoten, vitamin C ve vitamin E eksikliği varsa o zamanda mide kanseri belirtileri görülmeye başlar. Şoklanmış, hazır yiyeceklerin tüketilmesi de mide kanserinin en önemli sebeplerindendir. Kurutulmuş, tuzlu ya da tütsülenmiş balıklarda hastalığın ortaya çıkmasında rol oynar. Nitrit ile nitrat gibi besinlerin tüketimi de mide kanseri nedenlerindendir.

Mide Kanseri Tanısı Nasıl Koyulur?

Mide kanseri tanısı nasıl koyulur” noktasında görüntüleme yöntemleri önemli rol oynuyor. Mide kanseri tanısı;

• Endoskopi,
  • Bilgisayarlı tomografi,
  • Baryumlu özefagus-mide- duodenum grafisi,
  • Ultrasonografi,
  • Manyetik rezonans görüntüleme,
  • Endoskopik ultrasonografi gibi görüntüleme yöntemlerinden sonra koyulmaktadır.

Midesinde rahatsızlık olan kişilerin öncelikle biyopsi değerlendirmesiyle endoskopik incelemesi yapılmaktadır. Endoskopik görüntüleme yöntemiyle kişinin midesinin tamamı incelenir. Mide kanseri tanısı koyulduktan sonra evreleri incelenir. Ayrıca kanserli hücrelerin özellikleri de saptanmaktadır. Endoskopik ultrasonografi, mide kanseri teşhisinde en çok kullanılan yöntemlerden biridir. Endoskopik ultrasonografiyle hem mide hem de onun çevre dokuları görüntülenmektedir. Aynı zamanda kanserin nasıl yayıldığına dairde bilgi edinebilirsiniz.

Mide Kanseri Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Mide kanseri tedavisinde genellikle gastrektomi ismi verilen cerrahi operasyon yapılmaktadır. Gastrektomiyle, mide tamamen alınır. Gastrektomi yöntemiyle midedeki tümör dokusu alınır. Yayılım gösteren lenf benzeri de kişinin vücudundan çıkarılır. Midenin vücuttan tümden çıkarılması, total gastrektomi şeklinde ifade edilmektedir. Midenin %80’inin çıkarılmasıysa, subtotal gastrektomi olarak adlandırılır.

Mide kanseri tedavi yöntemleri hastanın şu durumlarına bakılarak karar verilir;

• Yaş,
  • Hastalık evresi,
  • Yayılım gösteriyor mu göstermiyor mu,
  • Hastanın genel sağlık durumu gibi tüm etmenler ele alınır.

İlerlemiş bir mide kanseri ise yada yemek borusunun son kısmı ile midenin ilk bölümünü tutan bir mide kanseri ise bu durumda ilk yapılacak kemoterapi (tıbbi onkoloji) tedavisidir. Kemoterapinin arkasından hasta hemen ameliyata alınır. Daha erken evre ve midenin diğer kısımlarını tutmuş mide kanserlerinde ise önce ameliyat uygulanır. Ameliyat sonrası çıkan patoloji raporu incelenir ve kemoterapi veya radyoterapi gibi başka bir tedavinin verilip verilmeyeceğine karar verilir. Mide kanseri tedavisinde son yıllarda hedefe yönelik ilaçlar ve immünoterapi önem kazanmıştır. Bunun için öncelikle mide kanseri ameliyatından sonra kanser dokusundan moleküler düzeyde inceleme yapılır ve bu tedavilere uygun olup olmadığınız araştırılır.

Mide kanseri ameliyatının ardından hastanın midesi tamamen alındıysa beslenmesine çok dikkat etmesi gerekiyor. Besinlerin emilimi azaldığı için hastanın yeteri ölçüde kalori ve besin öğelerinin alınmasının sağlanması gerekmektedir. Midenin çıkarılmasının arkasından besinler direkt olarak yemek borusundan ince bağırsağa geçer. Bu yüzden de ameliyat öncesindeki depo alanını kişide artık yoktur. Hastanın yetersiz beslenmesinin ve kalori eksikliğini çözümlemek için belirli program doktor ve diyetisyen tarafından hazırlanır. Bu programa göre hasta küçük porsiyonlarla ve sık aralıklarla beslenir. Mide kanseri ameliyatından sonra B12 emilimi de sağlanmaz. Hastaya B12 takviyesi enjeksiyon yöntemiyle yapılır. Enjeksiyonla hasta düzenli olarak B12 vitamini alır.

Mide Kanseri Çeşitleri

Mide kanseri çeşitleri 4 başlık altında incelenebilir

Nöroendokrin Tümör

Tümör hem iyi huylu hem de kötü huylu olanı mevcuttur. Çok nadir görülen mide kanseri türü olduğunu söyleyebiliriz.

Adenokarsinom

Midenin astar bezindeki hücrelerde görülmeye başlar.

Mide Lenfoması

Bu midedeki kanser türü, çok nadir görülür. Aynı zamanda diğer mide kanseri türlerinden de çok farklı olduğunu söyleyebiliriz.

Skuamöz Hücre Kanseri

Midedeki astarın oluşumunu sağlayan bez hücrelerin arasındaki cilt hücrelerinde meydana gelmektedir.